بسم الله الرحمن الرحیم
فصل دوّم
مبانی تربیّت
مبانی تربیت اسلام:مبانی اعتقادی،فطرت و کرامت.
جهان بینی اسلام:جهان بینی اسلام بر اساس توحید مبدأ خلقت است و محور این جهان بینی ذات مقدّس خداوند است و جهان در آن،مکانی برای انسان سازی است.
اساس تریت اسلام:توحید،معاد و نبوّت اساس تربیت اسلام اند و اسلام با توجه به این اساس در تربیت انسان میکوشد.
تعریف فطرت:فطرت ودیعه ای است که خداوند در انسان نهاده؛فطرت نیکی طلب است و انسان را به سوی نیکی ها و خوبی ها سوق میدهد؛فطرت دارای ظهور و افول است.
تفاوت فطرت و غریزه:غریزه در میان انسان و حیوان مشترک است و در قلمرو مادّیات است.
فطرت آن است که خداوند فقط به انسان اختصاص داده و در محدوده ماوراءِ طبیعت است و معنوی است.
چند فطرت و رابطه ی فطرت با تربیت:
1-خداپرستی
2-علاقه مندی به حیات ابدی
3-کمال جویی و زیبا دوستی
4-نوع دوستی و عدالت خواهی
که در تربیت باید به این فطریات توجه شود و از آن ها به خوبی و به درستی استفاده شود و با توجه به ذات نیکی طلبِ آن،انسانی متعالی تربیت شود.
کرامت انسان:کرامت انسان دو نوع است:«ذاتی» و «اکتسابی»
«کرامت ذاتی» را خداوند از ابتدای تولّأ به انسان عطا نموده و «کرامت اکتسابی» آن است که آدمی،در طول حیات خویش آن را از طریق تقوا،پرهیز و عبادت به دست می آورد.
خاصیت شناخت کرامت:انسانی که به کرامت و بزرگی خویش پی ببرد،به سوی هیچی و پستی ها نخواهد رفت،از این رو توجّه داشتن به کرامت نفس،انسان را از ابتذال و تباهی دور کرده و به تربیت او کمک میکند.
.: Weblog Themes By Pichak :.