بسم الله الرحمن الرحیم
فصل اوّل
انسان شناسی و حقیقت تربیت
جسم و روح:انسان از جسم و روح مرکّب است؛جسم دارای حالات خاص خود است که عمدتا مادی اند و روح نیزدارای حالات عمدتا معنوی.هرچند جسم و روح از هم مستقل هستند اما ارتباطشان چنان به هم نزدیک است که تفکیکشان از هم غیر ممکن است.
قوای سه گانه:شامل«عاقله»،«شهویه»،«غضبیه»
عاقله:درک معقولات و تمییز میان خوب و بد.
شهویه:جذب مفاید و لذّت ها و رفاهیات.
غضبیه:انجام اعمال هولناک و طلب تسلط و ترفیع.
آگاهی و یا جهل به خود:آگاهی به خود از راه های خدا شناسی است و انسان از این طریق به ارزش های خود نیز پی میبرد،پس به ارزش های دیگران نیز احترام میگذارد و جهل به خود موجب عکس این است.
سیر حرکت انسان:آیه ی ((انا لله و انا الیه راجعون))بیانگر حرکت انسان،از سوی خدا به سوی خداست؛یعنی حرکت انسان از خدا آغاز گشته و به خدا ختم میشود.
هدف خلقت انسان:هدف خلقت انسان ستایش و عبادت خداوند است((و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون))[1]،عبادت خداوند نیز جلوه های گوناگونی همچون شکرگزاری،کسب علم،تفکر در خلقت و ... دارد.
غایت تربیت اسلامی:غایت تربیت اسلامی به سعادت رساندن انسان،یعنی قرب الهی است و استعداد های مختلف در این راه رشد می یابند.
[1] سوره ذاریات،آیه ی 56.
.: Weblog Themes By Pichak :.