زندگی نامه ی ابوریحان احمد بیرونی - تحقیق و پژوهش
سفارش تبلیغ
صبا ویژن


به نام خدا

 

زندگی نامه ی  ابوریحان احمد بیرونی

?352ه.ش-427ه.ش

 

"ابوریحان محمد بن احمد بیرونی" دانشمند بزرگ و ریاضی دان،ستاره شناس،انسان شناس،هند شناس و تاریخ نگار ایرانی سده چهارم و پنجم هجری است و بعضی از پژوهشگران او را از بزرگ ترین فیلسوفان مشرق زمین میدانند؛همچنین او را پدر علم انسان شناسی و هند شناسی نیز میدانند.

 

"بیرونی" در 14 شهریور 352 خورشیدی در "خوارزم" که در قلمرو "سامانیان" بود ،به دنیا آمد؛زادگاه او که در آن زمان روستای کوچکی بود،"بیرون" نام داشت.مرگش در "غزنه" و در زمان "سلجوقیان" و پادشاهی "مسعود بن محمود غزنوی" بوده است و برخی در گذشت او را 22 آذر 427 خورشیدی میدانند.

 

بیرونی بر زبان های "یونانی"،"هندی" و "عربی" نیز تسلط داشت؛وی کتب بسیاری نوشته است که شمار آن ها را بیش از 146 عنوان گزارش داده اند که جمع سطور آن ها حدود 13 هزار است.مهم ترین آثار او عبارتند از "التفهیم در ریاضیات و نجوم"،"آثارالباقیه در تاریخ و جغرافیا"،"قانون مسعودی"(نوعی دانشنامه است).بیرونی، هم دوره "ابوعلی سینا" بود و با هم مکاتبه و تبادل نظر فکری داشتند.

 

بیرونی در جریان لشگرکشی های محمود غزنوی به "هند"،امکان یافت که به این سرزمین برود،زبان هندی را فرا گیرد و درباره ی آن سرزمین پژوهش کند؛نتایج این پژوهش،در کتاب "هندشناسی" اوست.

 

آثار این دانشمند:

 

"الصیدنه فی الطب" : کتابی است درباره ی گیاهان دارویی.

 

"تحقیق ماللهند" : موضوع این کتاب "مذهب" و "عادات و رسوم" هندوان و همینطور گزارشی از سفر به هند است.

 

"قانون مسعودی" : کتابی است درباره ی"نجوم اسلامی" که شامل یازده بخش است؛در این کتاب بخشهایی نیز درباره ی مثلثات کروی،زمین و ابعاد آن نیز آمده.

 

"التفهیم لاوایل صناعت التنجیم" : این کتاب نیز در رابطه با نجوم است و به فارسی نوشته شده است و برای چند قرن برای تدریس نجوم و ریاضیات از آن استفاده میشد.

 

"الجماهر فی معرفه الجواهر" : موضوع این کتاب معرفی مواد معدنی،به خصوص جواهرات مختلف است.همچنین در این کتاب فلزات نیز بررسی شده اند؛وی در این کتاب به شرح فلزات و جواهراتِ قاره های آسیا،آفریقا و اروپا میپردازد و ویژگی های فیزیکی،مانند بو،رنگ،نرمی و زبری حدود 300 نوع کانی و مواد دیگر را شرح میدهد.

 

"صیدنه" : این کتاب درباره ی مواد شیمیایی و خواص و طرز تهیه آن ها نوشته شده است.[1]


 


 

[1] منبع:کتاب زندگینامه دانشمندان و مخترعان ایران و جهان،مؤلف:ناصر نثار

 




تاریخ : دوشنبه 92/10/16 | 7:16 عصر | نویسنده : یونس | نظر

  • paper | پاپو مارکت | بک لینک